FAQ 2018-02-06T15:18:53+00:00

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål om varmepumper, grøn varme på abonnement og FyrFyret.
Hvis du har spørgsmål, som ikke besvares nedenfor, er du meget velkommen til at kontakte os.

Du kan enten skrive til os på groenvarme@fyrfyret.dk eller ringe på 76 52 72 20, så er vi klar til at hjælpe dig.

Hvor længe løber et abonnement?

Et abonnement på en varmeleveringsaftale hos FyrFyret løber i en periode på 10 år.
Det sikre dig, at du ikke skal bekymre dig om service, reparationer eller andre uforudsete udgifter.
Efter periodens udløb har du mulighed for at indgå en ny abonnements aftale om en ny
varmepumpe eller købe den eksisterende varmepumpe til en pris på 100 kr.

10 års tryghed – nemt og bekvemt!

Hvad koster det når jeg har træpille fyr?

Selvom du har træpillefyr er det stadig muligt, at benytte sig af tilbuddet om en varmepumpe på abonnement fra FyrFyret.

Du skal blot betale:

En gangs betaling på 40.000 kr.

En fast månedlig abonnementspris på 450 kr.

En a conto-ydelse til forbrug af varme (a 0,85 kr. pr. kWh) baseret på forbrugsmønster jævnt fordelt over året.

Der er ingen uforudsete udgifter til reparation eller service og du skal ikke længere bruge tid på
bestilling af træpiller eller huske at fylde dit fyr op. Det er nemt og bekvemt!

Vi gør opmærksom på, at der ikke kan garanteres en besparelse på 25% ved skift fra træpillefyr.
Her bør man primært tænke på tidsbesparelse samt der ikke er noget besvær.

Hvordan ser a conto-opkrævningen ud?

Du får 10 års tryghed – nemt og bekvemt! Hos FyrFyret får du en varmeleveringsaftale i en periode på 10 år, der gør, at du altid ved, hvor meget, du skal afsætte til varme i dit budget. FyrFyret betaler udgiften til varmepumpens elforbrug ved at tilbagebetale dig 1,5 kr. pr. kWh. Det udbetaler vi til dig 4 gange årligt – Vi mener nemlig at dine penge har det bedst i din lomme!

Her kan du se et beregningseksempel.

Er grøn varme via en varmepumpe godt for økonomien?

Med en varmepumpe på abonnement får du en besparelse fra første dag, hvor varmepumpen er i drift.

FyrFyret stiller varmepumpe til rådighed og installerer den kvit og frit. Dertil kommer et indtrædelsesgebyr på 25.000 kr., hvorefter du blot betaler en månedlig ydelse på 450 kr. plus en a conto-ydelse til forbrug af varme (a 0,85 kr. pr. kWh) baseret på forbrugsmønster jævnt fordelt over året. Den månedlige udgift er ca. 25 % lavere end dine nuværende varmeudgifter, og derudover har du som abonnent hos FyrFyret ingen uforudsete udgifter til reparation eller service.

Du kan desuden ansøge om en reduktion i din elafgift, hvis mere end 50 % af opvarmningen af din helårsbolig kommer fra elvarme. Det kan du læse mere om her.

Hvorfor er grøn varme via en varmepumpe godt for miljøet?

En varmepumpe er miljømæssigt attraktiv, fordi den opvarmer din bolig og dit vand med grøn, vedvarende energi hevet ud af den blå luft. I en luft til vand-varmepumpe er det nemlig luftens energi, der bruges til at producere varme og varmt vand til din bolig. På den måde får du grøn varme, og du mindsker CO2-udslippet – det er godt for din bolig og for klimaet i det hele taget.

Hvordan virker en varmepumpe?

En varmepumpe bruger noget så simpelt som luft til at varme dig og din familie. I en luft til vand-varmepumpe fra FyrFyret er det luftens energi, der udnyttes til at producere varme og varmt vand til din bolig. Varmepumpen består af to dele: en udedel og en indedel. Udedelen placeres uden for huset og fungerer som en omvendt ventilator, der ved hjælp af lidt strøm suger luften ind i varmepumpen. Indedelen omsætter luften til et højere temperaturniveau, der kan anvendes til opvarmning af boligen. Det sker via et lukket kredssystem med et kølemiddel og en kompressor, nøjagtig ligesom når du presser en cykelpumpe sammen, og spidsen hermed bliver varm. Forskellen er blot, at ved cykelpumpen er du selv energikilden, hvorimod varmepumpen kræver strøm til at drive kompressoren.

Med til FyrFyrets varmepumpeløsning hører også et nyt internetbaseret styringssystem udviklet af Panasonic. Løsningen hedder IntesisHome, og med styringssystemet kan du styre din Aquarea All in One-varmepumpe fra eksempelvis din smartphone eller tablet.

Hvorfor skal jeg vælge at få varmepumpe på abonnement?

Grøn varme på abonnement er nemt og bekvemt! Med en abonnementsordning køber du grøn varme hos os, og vi installerer en varmepumpe hos dig. Vi har samlet alle processer og ydelser i én pakke, så du blot skal tænke på den månedlige ydelse – og den bliver mindst 25 % lavere end dine nuværende varmeudgifter.

Med en abonnementsordning klarer FyrFyret det hele:

  • Vi afmonterer dit gamle fyr og installerer den nye varmepumpe både inde og ude.
  • Vi sørger for al vedligeholdelse og drift af varmepumpen i hele kontraktperioden.
  • Vi tager os af al koordinering mellem abonnementsordningens fire samarbejdspartnere: Solar, EnergiFyn, Panasonic og installatører.
  • Du betaler den månedlige ydelse og får grøn varme i din bolig.
  • Når varmeleveringsaftalen udløber, kan du indgå ny aftale med os om en ny varmepumpe, eller du kan købe den eksisterende varmepumpe til en pris på 100 kr.

Hvordan foregår betaling i abonnementsordningen?

Der er en engangsbetaling på 25.000 kr., og derefter betaler du blot en månedlig ydelse på 450 kr. + en a conto-ydelse til forbrug af varme (a 0,85 kr. pr. kWh) baseret på forbrugsmønster jævnt fordelt over året.

FyrFyret betaler varmepumpens elforbrug ved at tilbagebetale 1,50 kr. pr. kWh. Dette tilbagebetales 4 gange årligt ved kvartalsafregning og sker via din elregning.

I praksis betyder det, at du betaler for strømmen til forsyningsselskabet men krediteres af FyrFyret, så du reelt set ikke har nogen udgift til strømmen. Helt konkret foregår det ved, at der sidder en bimåler, som registrerer varmepumpens elforbrug.

Der vil være fire a conto-betalinger samt en årsopgørelse, der viser, hvad der bliver opkrævet samt a conto-beløbet for det kommende år, som tilpasses i forhold til det reelle forbrug. Dette opkræves af Energi Fyn, som står for at levere el til varmepumpen. Elproduktet fra Energi Fyn er uden binding og baseret på markedsvilkår, så du altid er sikret den billigste el til din varmepumpe.

Engangsbetalingen betales til FyrFyret ved at foretage en bankoverførsel via netbank. Eventuelle ekstraudgifter, der måtte komme, når varmepumpen installeres, betales ligeledes til FyrFyret.

Bemærk, at FyrFyret som minimum afregner 14.000 kWh i årligt forbrug. Så hvis dit forbrug er på 12.000 kWh, retter vi det automatisk til 14.000 kWh og fakturerer det beløb. En varmepumpe er en meget billig måde at varme en bolig op på, derfor skal du forsøge at udnytte din varmepumpe optimalt, før du gør brug af andre varmekilder (som fx brændeovn).

Er der kvalitetsforskel på varmepumper?

Ja, der er stor kvalitetsforskel på varmepumper. Hos FyrFyret anvender vi kun Panasonics Aquarea All in One, der tilhører den nyeste generation af varmepumper. Teknologisk Institut har testet Aquarea All in One og vurderet, at netop denne luft til vand-varmepumpe giver mest værdi for pengene.

Aquarea All in One integrerer den bedste Hydrokit-teknologi med en førsteklasses vandbeholder i rustfrit stål. Panasonic kombinerer det bedste produktdesign med en høj ydeevne og har opnået en markedsledende SCOP-klassifikation (SCOP betyder Seasonal Coefficient of Performance og er en angivelse af varmepumpers virkningsgrad).

Hvordan kommer jeg videre med mine overvejelser om at udskifte mit fyr med en varmepumpe?

Det er meget enkelt. Først foretager du en besparelsesberegning her på www.fyrfyret.dk og bestiller så et tilbud med udgangspunkt i dine indtastede værdier. Dernæst bestiller du et konsulentbesøg enten ved at ringe til os på 7652 7220 eller ved at sende en e-mail til groenvarme@fyrfyret.dk for at få bekræftet, at dit forbrug og dine boligforhold lever op til en grøn varmeløsning fra FyrFyret. Endelig underskriver du tilbuddet om grøn varme på abonnement. Vær opmærksom på, at der kan være en bindingsperiode hos dit nuværende energiselskab (den kan maksimalt være på seks måneder).

Når du har underskrevet tilbuddet, igangsætter vi processen med at booke en dato for at afmontere dit gamle fyr og installere varmepumpen, der skal levere din grønne varme.

Hvad gør jeg, hvis jeg fortryder min aftale med FyrFyret?

Du kan fortryde din aftale med FyrFyret indtil 14 dage efter aftalen er underskrevet. Det kræver blot, at du klikke her, udskriver og underskriver fortrydelsesformularen og sender den til os på groenvarme@fyrfyret.dk

Hvor meget vedligeholdelse kræver en varmepumpe?

En varmepumpe kræver ikke meget vedligeholdelse, og FyrFyret har ansvaret for driften af din varmepumpe. Men der er et par ting, du skal gøre for at sikre den bedst mulige komfort og mest optimale varmeøkonomi. Foruden et årligt lovpligtigt serviceeftersyn, som er en del af abonnementet hos FyrFyret, så anbefaler vi, at du selv gør disse tre ting:

  • Rens filteret på indedelen ca. hver 3. uge (se i varmepumpens manual).
  • Se jævnligt efter, om der er blade, smuds, grene eller andet foran blæseren på udedelen.
  • Luft ud i din bolig ca. 10 minutter hver dag (for at få en bedre varmecirkulation).

Du kan læse flere tips og tricks ved at klikke her.

Hvad sker der, hvis varmepumpen går i stykker?

Hvis der opstår problemer med varmepumpen, skal du kontakte FyrFyret ved at ringe til os på 7652 7220 eller sende en e-mail til groenvarme@fyrfyret.dk. Hvis din varmepumpe går i stykker uden for normal åbningstid eller på søn- og helligdage, skal du anvende samme nummer, hvorefter du viderestilles til vores vagtordning.

Kontaktoplysningerne til FyrFyret står også på klistermærket, som er sat på indedelen af varmepumpen.

Hvordan kan jeg styre varmepumpen?

Med til FyrFyrets varmepumpeløsning hører også et nyt internetbaseret styringssystem udviklet af Panasonic. Det betyder, at du hvor som helst og når som helst kan styre din Aquarea All in One-varmepumpe fra eksempelvis din smartphone. Her kan energiforbruget aflæses og tilpasses direkte.  Løsningen hedder IntesisHome, og her ser du nemt temperaturen i hjemmet, samtidig med at du helt enkelt styrer varmepumpen. Det kræver blot, at du har wi-fi i din bolig samt en smartphone eller tablet.

I kan sagtens være to personer tilkoblet appen og med den eksempelvis tilpasse varmen uafhængigt af hinanden i zone ’teenageafdeling’ og zone ’opholdsrum’.

FyrFyret har via app-løsningen også adgang til varmesystemet og kan altid se de samme billeder som jer. Det giver en unik mulighed for at sikre, at jeres system fungerer optimalt med mindst muligt energiforbrug.

Passer varmepumper til alle slags boliger?

En luft til vand-varmepumpe passer til husstande, der opvarmes med et vandbaseret system. Det vil sige med radiatorer og/eller gulvvarme, der opvarmes ved hjælp af vand. Når fyret fyres, kobles varmepumpen simpelthen på det eksisterende system i huset. Derfor kan en luft til vand-varmepumpe også opvarme vandet i systemet og således dække hele husstandens opvarmningsbehov. Dette er ikke tilfældet med en luft til luft-varmepumpe, selv om de to pumper i princippet er meget lig hinanden.

Hvor i boligen må/kan en varmepumpe placeres?

Varmepumpen består af to dele: en indedel og en udedel. Indedelen omsætter luften til et højere temperaturniveau, der kan anvendes til opvarmning af boligen, og den placeres typisk i bryggerset i nærheden af den eksisterende varmeinstallation. Udedelen fungerer som en omvendt ventilator, der ved hjælp af lidt strøm suger luften ind i varmepumpen, og den placeres uden for huset i nærheden af indedelen – så vidt muligt et sted, hvor den kan fungere uden gener i forhold til støj og synlighed.

Hvem er FyrFyret?

FyrFyret er et samarbejde mellem tre stærke partnere. Vi er blevet tildelt støtte fra Energistyrelsen til at udvikle vores abonnementsløsning, der gør det nemt og bekvemt for dig at skifte til grøn varme uden store investeringer og bekymringer.

Vores mål er at gøre din hverdag så nem og overskuelig som muligt, samtidig med at den bliver grøn. Derfor har vi skabt en abonnementsordning, hvor vi helt og fuldt står for alt fra installation til daglig drift og vedligeholdelse, mens du blot betaler en fast månedlig pris.

FyrFyret ejes i dag af Solar A/S, men drives i tæt samarbejde mellem de tre stærke partnere: Solar A/S, Panasonic og Energi Fyn. Herudover samarbejder FyrFyret med anerkendte landsdækkende installatører, der alle er certificeret til opgaven.

Hvem betaler for varmepumpens elforbrug?

Varmepumpen fra FyrFyret bliver drevet af en smule elektricitet – men bare rolig, du skal ikke bekymre dig om forhøjede elregninger. Du får nemlig refunderet varmepumpens elforbrug med en fast pris på 1,50 kr. (svarende til den gennemsnitlige elpris, du betaler, når du har modtaget reduceret elafgift). Dette har vi taget højde for ved at medregne det i a conto-ydelsen.

Som FyrFyret-abonnent får du leveret din el til varmepumpen fra Energi Fyn. Det betyder ikke noget for dig i dagligdagen, uanset hvor i landet du bor – og overflytningen til Energi Fyn klarer vi hos FyrFyret, så det er nemt og bekvemt. Elproduktet fra Energi Fyn er uden binding og baseret på markedsvilkår. Det vil sige, at prisen varierer måned for måned, så du altid er sikret den aktuelle markedspris. På den måde kan vi sikre, at du altid får den billigste el til din varmepumpe, og dermed får du den mest fordelagtige pris.

Hvor meget larmer en varmepumpe, når den er i drift?

FyrFyrets Panasonic-varmepumpe Aquarea All in One er et ekstremt støjsvagt produkt, men det kan ikke undgås, at der kommer lidt lyd fra varmepumpens udedel. Varmepumpen fra Panasonic har en lydstyrke på kun 55 dB (decibel), og det er faktisk lavere end lyden af en almindelig samtale, der typisk er på ca. 60 dB.

Hvem skal opdatere oplysninger i BBR-registret, når jeg skifter til varmepumpe?

Du skal selv opdatere oplysninger i Bygnings- og Boligregistret (BBR) om dit skifte til varmepumpe, fordi det kun er dig som ejer af ejendommen, der kan ændre i BBR-oplysninger. Du skal opdatere oplysningerne, lige så snart din varmepumpe er monteret. Som boligejer er du faktisk ansvarlig for, at information i BBR-registret er korrekt.

Det er vigtigt, at du opdaterer oplysningerne om din varmekilde, fordi de danner grundlag for, at I kan få en nedsat afgift på jeres elforbrug. I BBR-registret ændres informationen under ”Varmeinstallation” – her ændrer du fra den nuværende varmekilde (olie eller gas) til el. Hvis du har flere forskellige varmeinstallationer, skal du angive den energikilde, som opvarmer størstedelen af boligen.

Hvis du er i tvivl om noget i forhold til BBR-registret, kan du altid kontakte din kommune. Du kan også se mere her.

Hvordan kommer jeg i kontakt med FyrFyret?

FyrFyret står klar til at hjælpe dig, uanset om du allerede er kunde hos os eller overvejer at blive det. Hvis du ønsker at komme i kontakt med os, så kan du enten ringe til os på telefonnummer 7652 7220, eller udfylde felterne i kontaktformularen her. I emnefeltet bedes du vælge, om din henvendelse drejer sig om installation, betaling eller abonnementsordningen generelt.

Du kan også sende en e-mail til os på  følgende e-mailadresse: